tisdag 14 januari 2014

Projektflyt

Äntligen. Jag har äntligen kommit igång med mitt bildkonstprojekt inom kursen Projektarbete. Den här typen av kurser brukar betyda enorma mängder arbete för min del eftersom jag tenderar att ta mig an vansinnesprojekt. Den här gången insåg jag att jag måste hålla mig till ett projekt i mindre skala då jag redan har ett stort projekt på gång, nämligen min magisteravhandling. Utöver graduskrivandet så jobbar jag dessutom en hel del så jag konstaterade att ett krav på mitt projekt är att arbete under korta pass också ska föra projektet framåt. Jag har exempelvis inte tid att måla en enorm målning i olja med allt det väntande och tvättande det innebär. Om jag har en ledig timme och jag väljer att jobba med projektet under den tiden vill jag inte tillbringa största delen av tiden med att plocka fram och städa undan. Om jag har en ledig timme ska hela timmen verkligen gå åt till att arbeta med projektet.

Mitt projekt är alltså något jag tänkt göra en längre tid men inte kommit mig för att förverkliga: en inspirationspärm. Jag jobbar med en fysisk pärm på samma gång som jag jobbar med en digital motsvarighet. Ponera följande: jag ska hålla en lektion i bildkonst följande dag och har inte hunnit förbereda mig, då bläddrar jag i pärmen för att hitta idéer till lektionen. Pärmen ska inte innehålla några lektionsplaner utan snarare olika typer av material som får min kreativitet att börja ticka. Jag har jobbat väldigt brett kring tre olika teman och låtit tankarna flyga. Eftersom jag har svårt att hålla bildkonsten och modersmålsundervisningen isär har jag låtit dem hållas och blandas in i varandra bäst de vill. Jag tror att den här typen av projekt blir bäst om man inte styr det alltför mycket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar