måndag 25 november 2013

En liten titt i julklappssäcken: fotogåvor

Några julklappstips tänkte jag komma med såhär med en knapp månad kvar till jul. Eftersom mina släktingar mig veterligen inte läser min blogg vågar jag lite glänta på julklappssäcken, men om någon (alltså du mamma...) av en händelse droppat in här så kan den vänligen sluta läsa nu.


Eftersom foto är ett av mina intressen blir det en hel del bilder tagna under ett år. Istället för att de endast ska fylla min dator försöker jag att hitta sätt att dela med mig av dem. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta på nya uppslag till julklappar åt min mormor och farmor varje år och därför har jag hittat en fin lösning: en kalender med mina bilder. Eftersom deras generation har en helt annan syn på gåvor och anser att de "inte behöver någonting" brukar det vara en huvudbry att hitta på något som fyller en funktion utöver att samla damm. Därför har jag nu i flera års tid gjort kalendrar åt dem. För mig är det roligt att se årets skörd av bilder och de får något som de behöver en ny av varje år. Jag försöker också anpassa så att de blir lite personliga, t.ex. finns det en bild från då vi plockade lingon tillsammans i mormors kalender som inte finns i farmors. Kalendern ovan har jag beställt från ifolor och där finns det flera olika modeller och storlekar att välja mellan. Dessutom går det mesta i fråga om layout och färgval att anpassa enligt eget tycke och smak.

I år tänkte jag dessutom prova en annan av deras produkter: nämligen ett fotopussel! För min mor är att bygga pussel i mellandagarna något som hör julen till. Tyvärr fanns det inget alternativ med fler än 196 bitar. Pusslet levereras i en trevlig låda som ni ser del av nedan och med i paketet finns dessutom en kopia av det foto som pusslet föreställer så att man vet vad man ska bygga. Även fotopusslet kommer från ifolor som jag varmt kan rekommendera. En annan motsvarande sida är smartphoto som har lite andra typer av produkter men som jag också beställt från och vars service jag varit nöjd med. Om även du blivit inspirerad att ge fotogåvor till julklapp kan det vara bra att beställa snart för att försäkra dig om att du hinner få dem före jul.


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar