söndag 15 december 2013

Fjortonde december


Jag borde skämmas som inte hann med min adventskalender igår, men det var en härligt yr dag med mycket program. Kulturkasernen ordnade julbasar och jag och Johanna fick i uppdrag att hålla en pysselverkstad. Vi fick själva styra upp det som vi ville förutsatt att vi höll oss inom rimlighetens gränser och jultemat. Eftersom både jag och Johanna föredrar mer öppna workshoppar där man själv får skapa fritt utgående från de material som finns framme var det därmed en sådan vi ordnade. Vi fanns naturligtvis som stöd ifall det uppstod idétorka och vi hade också knåpat ihop lite olika typer av enkla pyssel man kunde prova på om man ville. Bland annat hängde vi upp några tredimensionella snöflingor som inspiration. Jag hade provat på att göra en mörkare variant som jag prydde med lite guldglitter och den fick hänga i fönstret.

Tyvärr kom det inte så många barn till basaren som man från arrangörernas sida önskat men ungefär femton pysslare droppade in under dagen. Inte ett enda av barnen som dök upp var svenskspråkigt vilket gav mig och Johanna en ordentlig utmaning i det andra inhemska. Nåja, vi kommunicerade enligt förmåga och alla pysslare hade något de gjort själva i handen då de gick iväg och tackade glatt så jag antar att vi fick godkänt. En del föräldrar pysslade gärna eget tillsammans med barnen medan andra såg det som ett tillfälle att dricka lite glögg, andas ut och umgås medan vi pysslade med deras barn. Vår lilla pysselhörna blev lite av ett lugnt hörn i en annars stojig miljö.

Riktigt flerspråkigt blev det då Cosimo Galiano som håller i dockteatern Lilla Åsnan kom förbi för att se hur det gick för "småflickorna". Jag kunde inte låta bli att prata lite italienska med honom vilket han naturligtvis nappade på och bjöd oss på varsin kaffekopp. Eftersom inga pysslare dök upp i det skedet hann vi avnjuta vår kaffe i en diskussion som gick på svenska, finska, engelska och italienska parallellt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar