tisdag 17 december 2013

Sjuttonde december

Årets sista arbetsdag är därmed avklarad! Några futtiga elevdiagnoser tänkte jag ännu hinna läsa förrän jag tar ledigt, men det kan jag göra hemifrån. Jag har nog inte riktigt förstått att ledigheten nalkas men kanske det snart sjunker in.

Dagens inlägg handlar om glöggen som inte blev. I höstas medan äpplena var som vackrast provade jag på att koka egen äppelglögg med ett lyckat resultat. Det konstaterade vi att kunde vara en trevlig gåva att ge bort i juletid. Sagt och gjort så körde jag tomteverkstad för någon vecka sedan och kokade flera liter äppelglögg. När jag igår skulle beundra resultatet lade jag märke till en liten vit mögelprick som flöt i en av flaskorna. Hade glöggen varit för eget bruk kanske jag vågat dricka ur de andra flaskorna, men eftersom de var en gåva vill man inte riskera att även de andra flaskorna blir dåliga. Så ut i vasken med glöggen och här står vi med fina men ack så tomma glasflaskor, men månne inte de kommer till användning förr eller senare. Jag dokumenterade till och med processen så att jag kunde skriva ett inlägg om den goda äppelglöggen. Bah. Det går inte alltid som man har tänkt sig. Nåja, ni får njuta av bilderna så länge och i fortsättningen köper jag min glögg. Någon som har något tips på god glögg?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar